_ Sobre os curadores

_ About the curators

_________________ Steve Polta

Steve Polta é escritor ocasional, arquivista ocasional e historiador ocasional, além de ter sido taxista em São Francisco. Vive na região da Baía de São Francisco. É diretor da Cinemateca de São Francisco e cofundador do CROSSROADS, Festival de Cinema da Cinemateca, que ocorre anualmente (em anos não-pandêmicos) no Museu de Arte Moderna de São Francisco. Realizou um mestrado profissional em artes plásticas no Instituto de Arte de São Francisco (San Francisco Art Institute) e é Mestre em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela Universidade de San José (San Jose State University). É ainda coeditor (com Brett Kashmere) do livro Craig Baldwin: Avant to Live!, que será publicado no final de 2021 pela Cinemateca de São Francisco e pela INCITE – Revista de Mídia Experimental.

Steve Polta is an occasional writer, occasiaonal archivist, occasional historian and former San Francisco taxi driver. He lives in the San Francisco Bay Area. He is the Director of San Francisco Cinematheque and co-founder of Cinematheque’s CROSSROADS Film Festival, presented annually (non-pandemic years) at the San Francisco Museum of Modern Art. He holds an MFA from the San Francisco Art Institute and a Masters of Library and Information Science (MLIS) from San José State University. He is the co-editor (with Brett Kashmere) of Craig Baldwin: Avant to Live! which will be published in late 2021 by San Francisco Cinematheque and INCITE – Journal of Experimental Media.

___________ Cristiana Miranda

Cineasta experimental e pesquisadora no campo das artes da imagem, fotografia e cinema. Graduada em Sociologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC/RJ), Mestre em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCOM/UFRJ). Doutora em Artes pelo Programa de Pós-graduação em Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGARTES/UERJ), com período sanduíche na Universidade Mandume ya Ndemufayo, na cidade do Lubango, Angola (2018-2019; bolsa CAPES). Como curadora, organiza o DOBRA – Festival Internacional de Cinema Experimental. Realizou a exibição Poly Visions: Meditations On The Uncertainties Of Language (2016; Nantes/França). É restauradora de cinema, tendo trabalhado na restauração de filmes brasileiros, em projetos na Cinemateca do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ) e na Filmoteca UNAM, da cidade do México. Em 2017, foi agraciada com uma retrospectiva de seus filmes na Cinemateca do MAM/RJ. Participou de diversos festivais, mostras e exposições, incluindo o CROSSROADS Film Festival (2019; São Francisco/EUA). Como pesquisadora, tem participado de eventos artísticos-científicos incluindo o 26º Encontro da Anpap (2017) e o SOCINE (2019). Sua investigação artística no cinema volta-se para a experiência da revelação manual do filme e as consequências materiais e sensíveis desse processo.

Experimental filmmaker and researcher in the fields of image arts, photograph and cinema. Graduated in Sociology at the Catholic University of Rio de Janeiro (PUC/RJ), Master in Communication at the Federal University of Rio de Janeiro (PPGCOM/UFRJ) and PhD in Arts in the Post-Graduation Arts Program at the State University of Rio de Janeiro (UERJ), with a Sandwich PhD at the Mandume ya Ndemufayo University, in the city of Lubango, Angola (2018-2019; financed by CAPES). As a curator, organizes DOBRA – International Experimental Film Festival. She has produced the exhibition Poly Visions: Meditations On The Uncertainties Of Language (2016; Nantes/France). She is an art restorer for cinema, having worked in the restoration of Brazilian films, in projects of the Modern Art Museum of Rio de Janeiro (MAM/RJ), and at the UNAM Filmotheque, in Mexico City. In 2017, she was awarded with a retrospective of her films at MAM’s Cinematheque. She participated in several festivals, exhibitions and expositions, including CROSSROADS Film Festival (2019; San Francisco/USA). As a researcher, she has participated in artistic-scientific events including the 26º Anpap Meeting (2017) and the Brazilian Society of Film and Audiovisual Studies, SOCINE (2019). Her artistic investigation in cinema is focused on the revelation of manual experience in film and the material and sensitive consequences of this process.

________________ Lucas Murari

Pesquisador de cinema experimental e arte de vanguarda. Doutor em Comunicação e Cultura pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação e Cultura da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCOM/UFRJ), com período sanduíche na Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3. É membro fundador da plataforma RISCO Cinema e um dos curadores do DOBRA – Festival Internacional de Cinema Experimental. Atualmente realiza estágio de pós-doutorado na ECO/UFRJ sobre cinema de vanguarda no Brasil.

Experimental film and vanguard art researcher. PhD in Communication and Culture in the Communication and Culture Post-Graduation Program at the School of Communication of the Federal University of Rio de Janeiro (PPGCOM/ECO/UFRJ), with a Sandwich PhD at the Sorbonne Nouvelle University – Paris 3. He is a founding member of RISCO Cinema and one of the curators of DOBRA – International Experimental Film Festival. Currently, he is a post-PhD researcher at ECO/UFRJ, investigating vanguard cinema in Brazil.

_________________ Luiz Garcia

Doutor e mestre pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (PPGCOM/UFF). Pesquisador e designer gráfico. Curador e programador do DOBRA – Festival Internacional de Cinema Experimental desde 2017 e da plataforma RISCO Cinema, apresentada na Cinemateca do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ) desde 2015. Curador e produtor da mostra Cinema de Invenção (2017; Rio de Janeiro). Curador da Mostra Maricá – Cinema & Memória (2017; Maricá/RJ) e da mostra Kafka e o Cinema (2016; CAIXA Cultural). Curador do festival de cinema Curta-SE (Aracaju/SE). Participou de produções de curtas e longas-metragens. Foi membro do KUMã – Laboratório de Pesquisa e Experimentação em Imagem e Som – UFF, e coidealizador do projeto Inventar com a Diferença: Cinema, Educação e Direitos Humanos.

PhD and master in the Communication Post-Graduation Program at Federal Fluminense University (PPGCOM/UFF). Researcher and graphic designer. Curator and programmer of DOBRA – International Experimental Film Festival since 2017 and of the RISCO Cinema platform, presented at the Modern Art Museum of Rio de Janeiro (MAM/RJ)’s Cinematheque since 2015. Curator and producer of the exhibition “Invention Cinema” (2017; Rio de Janeiro). Curator of the “Mostra Maricá – Cinema & Memory” (2017; Maricá/RJ) and of the exhibition “Kafka and Cinema” (2016; CAIXA Cultural). Curator of the Curta-SE Film Festival (Aracaju/SE). He participated in short and feature film productions. He was a member of KUMã – Image and Sound Research and Experimentation Laboratory – UFF, and co-idealizer of the project “Invent with Difference: Cinema, Education and Human Rights”.